Dimetra Transport uit Scherpenzeel is met 44 combinaties een middelgroot transportbedrijf met als specialisme het transport naar Zwitserland. Door de torenhoge toltarieven in dat kleine bergstaatje loopt Dimetra voorop met Euro VI voertuigen. Inmiddels voldoet bijna de helft van de vloot al aan de nieuwste emissienorm. Voorop lopen deed Dimetra jaren geleden ook met het nieuwe uitlijnen, en dat werpt volgens wagenpark beheerder Jan van de Waerdt zijn vruchten af.
Dimetra Transport is al veertig jaar oud en werd opgericht door Dick Methorst, tevens naamgever van het bedrijf. Door de jaren heen groeide Dimetra uit tot een begrip op de bestemming Zwitserland. Eerst liep dat gewoon zo maar sinds 1990 is Zwitserland echt de specialiteit van het bedrijf. Jan de Waerdt: ,,Wij rijden met zowel stukgoed, groupage en met geconditioneerde lading op Zwitserland en dat is een land waar je nog steeds de weg moet weten. Het is geen EU land, en daardoor kun je net wat meer voor de klant betekenen. Het houdt echter ook in dat we te maken hebben met de dure wegenbelasting van inmiddels 68 cent per kilometer voor een Euro-5 truck. Het tarief voor Euro-VI is behoorlijk wat lager. Een goede reden voor ons om snel te investeren in Euro-VI trucks. We hebben inmiddels zes Euro-VI DAF trucks, vijf Scania’s, twee MAN trucks en al zes Mercedes-Benz Actros trekkers.’’
Uitlijnen
Dimetra was altijd al bezig met banden met een lage rolweerstand en met het uitlijnen van voertuigen, maar niet tot volle tevredenheid. Jan: ,,We hadden onze bandenspecialist die ook uitlijnde maar dat was mij nooit naar de zin. De rapporten toonden altijd scheefstand, maar dat was dan bewust werd er gezegd. Dat had dan te maken met de bolling van de weg en zo, maar ik wilde gewoon een nulstand. Gewoon recht lopende opleggers, dat leek mij het beste. Toen ik Matthijs Kobus tegen kwam bij de Innovam bleek hij er ook zo over te denken, en vanaf dat moment lijnt hij onze voertuigen uit.’’
Inductie
Dimetra was één van de eerste klanten van Kobus Uitlijntechniek en Matthijs Kobus werkte toen nog zonder inductie techniek. Matthijs: ,,Ik ben hier begonnen met het conventioneel uitlijnen maar later heb ik alles over gedaan met inductie techniek. Dat wil zeggen dat we niet alleen de assen recht onder de voertuigen zetten, maar de assen zelf worden ook gericht. Dat assen van zich zelf niet recht zijn verbaast iedere klant, maar het is gewoon een feit dat we met inductie heel veel kunnen doen. Zoveel zelfs dat het aantoonbaar minder rolweerstand oplevert. Ik heb daar zelfs een TNO rapport van, maar de ervaringen van klanten vind ik eigenlijk veel belangrijker.’’
Plusjes
Jan de Waerdt ging niet over één nacht ijs bij zijn keuze voor Kobus Uitlijntechniek met zijn ‘nieuwe uitlijnen.’ Jan: ,,Wij rijden met de nieuwste generatie Michelin Energy banden en daar hebben we uitvoerig onderzoek naar gedaan. Sinds we werken met het nieuwe uitlijnen hebben we aantoonbaar minder uitval in de banden door klappers en doen we veel langer met de banden. Natuurlijk kijken we niet alleen naar de banden maar naar alles wat van invloed is op het verbruik. Bandenspanning, goed opgeleide chauffeurs, de juiste afstelling van spoilers en dergelijke zorgen er voor dat we op alle fronten ‘plusjes’ scoren.’’
Zwaarder
Haaks op alle maatregelen die Dimetra getroffen heeft in de afgelopen jaren staat de trend dat de combinaties steeds zwaarder beladen werden. Jan: ,,Zwitserland had jaren geleden een lager maximaal gewicht maar dat is al weer een aantal jaren naar het Europese gewicht van 40 ton gestegen. Daar komt bij dat we steeds vaker met koeltrailers rijden en die zijn leeg ook zwaarder. Dat resulteert uiteraard in een hoger verbruik wat we deels geëlimineerd hebben door allerlei maatregelen. Bandenspanning controleren, uitlijnen, chauffeurstraining, spoilersets en banden met lage rolweerstand zijn een aantal van die maatregelen. Uitrekenen hoeveel besparing we halen met losse onderdelen uit dat pakket aan maatregelen wat we hebben samengesteld is dan ook lastig. We zitten nu gemiddeld op een verbruik van 1 liter op 3,6 kilometer en dat is een mooi cijfer. Zeker als je bedenkt dat de trucks en de lading de laatste jaren alleen maar zwaarder zijn geworden.’’
Compleet
Dimetra begon met het uitlijnen van de opleggervloot maar inmiddels worden ook alle trekkende eenheden aangepakt. Matthijs Kobus: ,,Na zo’n 40.000 kilometer pakken we de trekkers ook aan. Eerder heeft eigenlijk geen zin, want alles moet eerst op zijn plek zakken. Je zou verwachten dat nieuwe trucks gewoon recht zijn maar dat blijkt meestal niet het geval. We hebben gevalletjes waarbij nieuwe Euro-VI trekkers 24 mm scheefstand op de vooras aangeven. Dat zorgt niet alleen voor extra rolweerstand, maar het houdt de stuurbekrachtiging ook permanent bezig. De chauffeur merkt dat niet maar de stuurpomp staat continu te werken. Dat kost dus extra brandstof, maar die scheefstand is ook ronduit gevaarlijk. Bij een noodstop kan het stuur volledig uit de handen van de chauffeur slaan om de weg van de minste weerstand te kiezen. Dat is bij scheefstand dus niet rechtdoor wat je graag zou willen.’’
Maandagochtend?
Een scheefstand van 24 mm op de vooras van een nieuwe Euro-VI truck lijkt een bizar voorbeeld van een maandagochtend truck, maar helaas blijkt dat vrij regelmatig voor te komen. Kobus: ,,En niet bij één merk of zo, maar bij allemaal. Als ik eerlijk ben dan moet ik zeggen dat ze het bij Volvo nog het beste voor elkaar hebben. Bij dat merk kom ik de minste afwijkingen tegen maar voor de rest is het bij alle merken het zelfde. Ik kan je uitlijn rapporten laten zien waar je van schrikt. In de vijf jaar dat ik nu werk met de apparatuur van Josam heb ik alles bewaard en daar zitten heel wat schrikbarende voorbeelden bij. Dat geldt overigens voor zowel de trucks als voor het getrokken materiaal. Het is zo erg dat ik in vijf jaar tijd slechts één keer een nieuwe oplegger tegen ben gekomen waar ik niets aan hoefde te doen. Dat was een Schmitz op BPW assen. Ere wie ere toekomt, maar de score van één op duizenden is natuurlijk droevig.’’
Onderhoud
Alle nieuwe materiaal van Dimetra wordt dus uitgelijnd volgens ‘Het nieuwe uitlijnen.’ Jan: ,,De resultaten die wij halen met dit systeem van uitlijnen zijn dermate goed dat wij het tot onze standaard hebben verheven. Alle nieuwe materiaal wordt aangepakt door Kobus Uitlijntechniek en na drie jaar doen we alles opnieuw als onderhoud. Tussendoor wordt er alleen nog gekeken naar uitlijning bij calamiteiten. Een ongeluk of een ander incident wat het uitlijnen nodig maakt. Wij zijn er van overtuigd dat we heel veel profijt hebben van dit onderhoud.´´
geschreven door ; Iep van der Meer